Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Zwolle Stadshagen

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Zwolle Stadshagen die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Henk (8 aug 2008)
Zwolle Stadshagen zal een voorstadhalte zijn van Zwolle, die bedoelt is om meer mensen de trein/tram in te krijgen tussen zwolle en kampen (centrum). Dit omdat in 2012 de Hanzelijn langs Kampen zuid rijd, er dat er dan meer mensen via de Hanzelijn reizen en dat het Kamperlijntje nog minder passagiers krijgt. Citaat van Wikipedia: Over de toekomst van het Kamperlijntje is veel discussie geweest. Door het vertrek van de School van Journalistiek en de Kunstacademie uit Kampen naar Zwolle, wordt het lijntje niet meer zoveel gebruikt (door studenten) als vroeger en draait nu met verlies. Als de Hanzelijn, die van Lelystad via Kampen-Zuid naar Zwolle gaat lopen, eind 2012 in gebruik wordt genomen, zou dit gebruik nog verder af kunnen nemen. De gemeente Zwolle wil echter het lijntje met twee haltes uitbreiden, station Zwolle Voorsterpoort bij industrieterrein Voorst en station Zwolle Stadshagen bij de Vinex-wijk Stadshagen. De dienst zou dan uitgevoerd moeten worden met lighttrains of trams. Ingenieursbureau Arcadis is samen met RVDB/Lightrail.nl met een voorstel gekomen, om de spoorlijn te vertrammen. Het idee werd door ProRail onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs. Aan de prijs was een geldbedrag van €100.000 verbonden. Volgens de combinatie zouden op een aantal regionale trajecten de zware en dure treinen beter vervangen moeten worden door lichte goedkope trams. Doordat ze lichter zijn en sneller kunnen optrekken, kunnen er meer stops gemaakt worden. Daarnaast zijn bij een tram nieuwe haltes beter inpasbaar in de omgeving en is er een mogelijkheid de lijn eventueel door de trekken naar de binnenstad van Zwolle. De provincie Overijssel ziet de plannen helemaal zitten. Andere spoorlijnen die mogelijk vertramd kunnen worden, zijn onder andere Spoorlijn Haarlem - Zandvoort en Spoorlijn Nijmegen - Kleef. In 2010 loopt de concessie af, en wordt de lijn aanbesteed. Uit nader onderzoek door de Stuurgroep Bereikbaarheid Zwolle-Kampen blijkt dat een elektrische tram een serieuze optie is. Deze trams zijn stiller, schoner en makkelijker verkrijgbaar dan dieseltrams. Naar verwachting nemen de colleges van Kampen en Zwolle voor juli 2008 een definitief besluit over de ontwikkelingsmogelijkheden van het Kamperlijntje en de financiering.
reactie webmaster: ok dank je. het is overigens niet de bedoeling dat we heel wikipedia hier op stationsweb overnemen, maar dit stukje voegt wel iets toe inderdaad. ook hier hetzelfde mailadres dat niet van jezelf is, niet zo handig...

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina